Nederlander Victor Meijers eerste buitenlandse partner in toonaangevende Chinese advocatenmaatschap

Nederlands kantoor fuseert met grote Chinese partner tot DeHeng Civil Code NV

08 FEBRUARI 2011, DEN HAAG/PEKING
Samenvatting
De Nederlandse notaris en docent Victor Meijers (1964) is als eerste buitenlander benoemd tot global partner bij het grote Chinese advocatenkantoor DeHeng Law Offices, met meer dan 1000 medewerkers. Ook vestigt het Chinese kantoor zich in Nederland door het samengaan van DeHeng Law Offices en Civil Code NV in het nieuwe DeHeng Civil Code NV. De benoeming van Meijers is opmerkelijk omdat tot nu toe geen Europeanen of Amerikanen doordrongen in de hogere echelons van de Chinese juridische wereld.

Nederlander benoemd tot global partner in toonaangevende Chinese advocatenmaatschap

Nederlands kantoor fuseert met grote Chinese partner tot DeHeng Civil Code NV

Den Haag/Peking, 8 februari 2011 - De Nederlandse notaris en docent Victor Meijers (1964) is als eerste buitenlander benoemd tot global partner bij het Chinese kantoor DeHeng Law Offices. Tegelijkertijd zijn DeHeng Law Offices en Civil Code NV in Nederland samengegaan in DeHeng Civil Code NV. DeHeng Law Offices, dat bij de oprichting in 1993 China Law Office heette, omvat alleen al in China meer dan 1.000 advocaten en experts. Het kantoor is actief op het gebied van beursgangen en fusies en overnames en draagt ook bij aan wetgeving in China en aan Chinese beroepsorganisaties van juristen.

In 2010 haalde DeHeng Law Offices meer dan EUR 28,7 miljard voor cliënten in beursgangen op. Een spectaculair voorbeeld is de beursgang van de Agricultural Bank of China in 2010. Hierbij betaalden beleggers EUR 17,2 miljard aan de voormalige eigenaren van deze bank, waarin overigens de Rabobank ook een belang nam. Een recent voorbeeld van een creatieve juridische structuur uit de DeHeng Law Offices is de introductie van een zogeheten RMB obligatie. Deze is uitgegeven via HongKong door een aan de Chinese overheid gerelateerde vrachtwagenfabrikant. Hierdoor kunnen buitenlanders legaal investeren in de waarde van de Chinese munt, iets wat normaal gesproken nagenoeg onmogelijk is.

De benoeming van Meijers is opmerkelijk omdat tot nu toe geen Europeanen of Amerikanen zijn doorgedrongen in de hogere echelons van de Chinese juridische wereld. Meijers was recent betrokken bij onder andere een joint venture structuur voor de Tweede Maasvlakte, de structurering van MERLIN, een wereldwijde auteursrechtenorganisatie van en voor onafhankelijke muziekproducers en medeoprichters van Spotify, en het meeschrijven aan de Nederlandse Handelsregisterwet 2007 en onderliggende regelgeving.

De aanwezigheid van een vestiging van een groot Chinees kantoor in Nederland is interessant omdat sinds de start van de “go global” politiek in 1999, Chinese investeringen in het buitenland zijn verveelvoudigd (in 2010 USD 60.000.000.000,00). Ook in Nederland wordt flink geïnvesteerd. De Rotterdamse haven stelt dat 25% van de overslag verband houdt met Chinabusiness. Chinese buitenlandse investeringen beperken zich niet tot logistiek of grondstoffen, maar lijken nu ook richting dienstverlening te bewegen. De benoeming van Victor Meijers geeft Nederland voorsprong in deze ontwikkeling.

Meijers: ‘Zakendoen richting China is niet het belangrijkste voor Nederland. Het is omgekeerd: China investeert enorme bedragen wereldwijd. Soms ook in, of via, Nederland. Staatsgerelateerde Chinese bedrijven doen dat op een haast wetenschappelijke en precieze manier en bij voorkeur met inzicht in alle consequenties van de investering. In de dienstverlening streeft China ook een toppositie na. Zeker in de juridische dienstverlening want wie de regels beheerst, kan het spel beter spelen. Veel Chinezen vinden Nederland eenvoudigweg leuk als plaats om te werken en wonen, en sommige Chinezen hebben zelfs door wat “gezellig” betekent.’

Het DeHeng Civil Code team bestaat in Holland uit 8 juristen en 5 paralegals en ondersteuning, waaronder zowel Chinese als Nederlandse native speakers. Victor Meijers richtte Civil Code NV in 2005 op.

www.dehengcc.com

Media contact in Nederland

Veronique van Zanten

dehengcc@koningvogel.nl